Latest Entries »

ANSWER FOR THE EMOTION TEST

1. If you choose:

RED – You are alert and your life is full of love.
BLACK – You are conservative and aggressive..
GREEN – Your soul is relaxed and you are laid back.
BLUE – You are spontaneous and love kisses and affection from the ones you love.
YELLOW – You are a very happy person and give good advice to those who are down.

2. If you’re initial is:

A-K – You have a lot of love and friendships in your life.
L-R – You try to enjoy your life to the maximum & your love life is soon to blossom.
S-Z – You like to help others and your future love life looks very good.

3. If you were born in:

JAN-MAR : The year will go very well for you and you will discover that you fall in love  with someone totally unexpected.
APRIL – JUNE : You will have a strong love relationship that will not last long but the memories will last forever.
JULY – SEPT : You will have a great year and will experience a major life-changing experience for the good.
OCT – DEC : Your love life will not be great, but eventually you will find your soul mate.

4. If you chose:

BLACK : Your life will take on a different direction, it will seem hard at the time but will be the best thing for you, and you will be glad for the change.
WHITE    : You will have a friend who completely confides in you and would do anything for you, but you may not realize it.

5. This person is your best friend.

6. This is how many close friends you have in your lifetime.

7. If you chose:

FLYING : You like adventure.
DRIVING : You are a laid back person.

8. If you chose:

LAKE : You are loyal to your friends and your lover and are very reserved.
OCEAN : You are spontaneous and like to please people.

GOOD LUCK…..=)

Assalamualaikum dan salam sejahtera…..

Bersempena dengan minggu peperiksaan yang bermula pada hari ini, saya ingin mengucapkan semoga berjaya kepada semua pelajar yang akan menduduki peperiksaan yang akan berlansung selama lebih kurang tiga minggu ini. Semoga semua akan berjaya dan Allah akan mempermudahkan segalanya di dalam peperiksaan nanti. Bersempena dengan minggu peperiksaan ini juga, saya ingin memohon maaf jika saya telah membuat saudara atau saudari terasa hati atau tersinggung perasaan. Saya hanya insan yang lemah yang pasti akan melakukan kesilapan di atas setiap perkara yang dilakukan. Semoga Allah membantu kita menggapai kejayaan di dalam pelajaran dan menggembirakan hati orang tua yang tersayang. AMIN….

MOBILE PHONE…..T_T

Where do you keep your mobile phone normally? 

There was a true and sad story I heard from my friend. She told me that there was a young lady that always having abortions. When the fetus got to be 2-3 months old she lost it. This happened several times over. The couple went to check with many doctors and at last one of the doctors examined the dead baby and found that the baby’s body cells kept dying as the baby was growing in the womb until he/she could not survive. This was because her uterus was affected by mobile phone radiation.

The doctor told her she now had no chance to give birth to a healthy baby because the radiation had affected her uterus so that the major portion of the cells in her uterus have already died.

This happened because she had been keeping her mobile phone in her working jacket so that the phone rested against just on the right spot of the uterus. She had been wearing it like this for a few years.

Please beware of this and take note if you didn’t want what has  happened to this woman to happen to you.

Dearest friends ,

Please do not ignore hand phone radiation which will damage our health or body organs. Please put away your hand phone whenever you don’t need it much.

Guys, Please do not keep your mobile phone near to the kidney position and pants pocket as this will damage your genital area and affect your ability to father a baby.

The other doctor also advised to keep hand phone away from a new born baby to avoid radiation damage to the baby’s brain cells.

Do not let the baby or toddler play with the mobile phone. This is because the small young baby or toddler is still very fragile and growing, so he/she is much more vulnerable to radiation damage.

Please remember not to sleep together with your mobile phone or put it next to your bed. Keep any other electronic goods (such as tvs) which also give off radiation away from your bedroom to reduce risk as we have to sleep a few hours every day in our bedroom at night.

Further, do not imagine that if you switch off the TV there will be no radiation. Actually it is still around in your room. It is not advisable to have even a small digital alarm clock close to your head while sleeping.

Take care of yourself and your loved ones.

I would rather be careful than regret not knowing.

Di sini saya ingin berkongsi sebuah cerita yang boleh dijadikan pengajaran dalam kehidupan seharian kita. Kisahnya bermula begini……..


Aku mengeliat sepuas-puasnya. Nasib baik takder siapa nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku. huhu……

Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat.

Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah-celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar. Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi. Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain.
Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!!

Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni??? Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never!

Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, “Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!”

Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar! Panggggggggggggggggggg. Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa.

“Aduhhhhhhhhhhhhhhhhhhh….sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq? Kalau adik dan abg tak nak….”

Pangggggggggggggggggggg….! Bapaku labuh pelempang ke muka aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap.

“Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh “Razali”, tup tup lekat jadi ZAZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!”.

Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak.

SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk!

Boleh la amik pengajaran daripada cerita ini yer…..huhu….sekian, terima kasih…..(^_^)


SAYA SAYANG AKAN IBU!!!!!!!

Orang kata aku lahir dari perut mak…(bukan org kata…memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku…. mak

Bila lapar, yang suapkan aku…. mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut…. Mak

Bila bangun tidur, aku cari…. mak
Bila nangis, orang pertama yang datang …. mak
Bila nak bermanja, aku dekati……. mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah…. mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya…. mak
Bila nakal, yang memarahi aku…. mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma…… mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah…. mak

Bila takut, yang tenangkan aku…. mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk…. mak
Aku selalu teringatkan ….. mak
Bila sedih, aku mesti telefon…. mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu….. mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak

Bila takut, aku selalu panggil… “mmaaakkkk! ”
Bila sakit, orang paling risau adalah…. mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga…. mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu…. mak
Bila ada masalah, yang paling risau…. mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku…. mak
Kalau balik kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk….. mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…. mak
Yang selalu berleter kat aku… mak

Yang selalu puji aku…. mak
Yang selalu nasihat aku…… mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk….. mak


Aku ada pasangan hidup sendiri….

Bila seronok, aku cari….pasanganku
Bila sedih, aku cari….. mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada….pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada…. mak
Bila bahagia, aku peluk erat….pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat…. emakku
Bila nak bercuti, aku bawa….pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah…. mak
Bila sambut valentine.. aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu…aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila…. aku akan telefon pasanganku
Entah bila… aku nak telefon mak
Selalu…aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk emak
Renungkan:
“Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk mak? mak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”

Berderai air mata jika kita mendengarnya……….
Tapi kalau mak sudah tiada…..
MAKKKKK…RINDU MAK….. RINDU SANGAT….

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya……
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya……
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya…..
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya…….
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya…..
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya…..

Dan akhir sekali  berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya…….

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya. Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan – PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu – PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu – PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu – PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku – PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

“Saya Sayangkan Ibu”. Kemudian si anak mengambil pen dan menulis “Telah Dibayar” pada mukasurat yang sama ditulisnya

BAHAN BANTU MENGAJAR

Selain daripada menggunakan teknologi seperti power point, video dan lagu sebagai bahan bantu mengajar, seorang guru juga hendaklah kreatif mencari buah fikiran bagi menghasilkan bahan bantu mengajar tidak elektronik yang mampu menarik minat pelajar untuk belajar. Kebiasaannya, seorang guru akan menggunakan kad manila, kertas mahjong dan gambar sebagai bahan bantu mengajar mereka. Pada kali ini, saya telah membuat satu jadual berkala yang boleh membantu pelajar untuk menghafal jadual tersebut.

KELEBIHAN PERKATAAN BISMILLAH

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz ‘ BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM ‘ yang bermaksud ‘ Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. ‘KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

2. ‘BISMILLAH untukmu dan rumahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH.  Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. (Hadith Qudsi)

3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 (QS.AL Muddatsir:30) .Ibnu Mas’ud berkata: ‘Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka  maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari’

7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ‘Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. ‘

8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.

10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.

11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

Bertepatan dengan tugasan individu dalam mata pelajaran Teknologi Pendidikan ini, di sini saya lampirkan bersama video-video yang telah saya cari yang bertepatan dengan teknologi pada era ini. Video-video ini juga boleh dijadikan sebagai bahan bantu mengajar (BBM) di dalam kelas pada masa akan datang kerana bahan ini mampu menarik minat pelajar dan memudahkan proses pemahaman mereka.

‘Pop Rocks Mythbuster’

‘Superheated Steam;

‘Liquid Light’

‘Skewer Through Ballon’

‘Homemade Electric Motor’

‘Wind Turbine’

‘Newton Beads’

‘Microwave Ivory Soap’

‘Fire Water Ballon’

‘Giant Bubble Maker’

CINTA REMAJA DAKWAH

Antara perkara yang sering dibawa berbincang pada hari ini ialah persoalan cinta. Dalam era  yang serba canggih ini telah menyaksikan bagaimana para remaja dan belia dakwah tidak dapat lari dari fenomena cinta. Menariknya, cinta yang mereka alami ini telah di”Islamik”kan seperti mana bank-bank, institusi-institusi kewangan lain diislamkan. Maka timbullah istilah “Cinta Ukhuwwah”. Ayat-ayat dan hadis-hadis sering dijadikan alat untuk menjustifikasikan apa yang dilakukan. Menarik lagi gejala ini menular di kalangan mereka yang berkopiah, berserban, bertudung litup, naqib-naqibah usrah dan mereka yang menggunakan ganti nama “ana – anta dan ana – anti”.

Sms,Yahoo Messenger, email dan lain-lain kemudahan perhubungan era ICT telah menjadi penghubung utama cinta “anta-anti” ini. Ia lebih selamat, kerana tidak perlu berdating seperti pasangan yang tidak Islamik. Tidak perlu membazir tambang teksi, tambang bas dan juga membazir membeli kertas kajang berbau wangi dan dakwat yang berwarna-warni seperti mana halnya anak-anak muda lain yang jauh dari arus kebangkitan Islam. Bermula dengan kata-kata tazkirah, berakhir dengan ikon senyuman, teddy bear dan kadang-kadang gambar wanita bertudung.

Malah ada yang menjadikan kehadiran di seminar-seminar, kursus-kursus dan juga wacana-wacana ilmiah sebagai peluang untuk berjumpa. Bagi yang aktif berpersatuan pula, mesyuarat-mesyuarat dan aktiviti-aktiviti persatuan sering menjadi medan pelepas rindu. Alahai…kreatif betul anak-anak muda dakwah alaf baru ini.

Fenomena yang berlaku ini dimeriahkan dan dikosmetikkan lagi oleh nasyid-nasyid Melayu yang berpaksikan cinta muda-mudi. Klip-klip video nasyid pun, tajuk-tajuk yang bombastik berbau cinta asmara. Hakikatnya, fenomena cinta “anta-anti” ini semakin ketara dan semakin rancak. Ada yang berakhir dengan perkahwinan, dan ada juga yang kecewa di pertengahan jalan, dan tidak kurang juga yang telah menjerumuskan kedua-dua pasangan ke lembah maksiat. wal’iyadhubillah…

Terdapat juga fenomena apabila seorang siswi diusik oleh Pak Lebai. Bukan sekadar sms, kad ucapan hari lahir, kad hari raya, malah sejambak bunga ros di hari lahir juga telah dikirimkan oleh Pak Lebai tersebut.Tidak tahulah apakah tanggapan masyarakat terhadap fenomena seumpama ini. Yang pasti di setiap kad, sms dan di jambangan bunga tersebut terukir kata-kata “Ukhuwwah fillah kekal abadi..”.sekali lagi makna ukhuwwah disalah gunakan.

Terdapat juga kes, seorang siswa meluahkan kekecewaannya apabila dihampakan oleh seorang siswi yang satu “jemaah” dengannya. Beliau tidak sangka setelah berpuluh-puluh minggu mereka bertukar-tukar sms dan tazkirah melalui email, akhirnya siswi tersebut bertunang dengan orang lain yang juga satu “jemaah” dengan mereka.Aduh..lagi hebat daripada filem “Love Story” yang pernah popular di tahun-tahun 70’an dahulu. Yang pasti, sekali lagi tema “ukhuwwah fillah” menjadi “camouflagde” ke atas perhubungan antara dua jantina yang ada kesedaran Islam ini.

Dalam satu insiden yang lain pula, seorang senior yang sedang menuntut di suatu IPT yang sama dengan beliau telah bersungguh-sungguh melamarnya. Walaupun telah ditolak lebih 20 kali, namun si teruna terus melamarnya juga.Sekali lagi slogan “ukhuwwah fillah” menjadi lapik dan dijadikan bahan ugutan. Jika si siswi tadi menolak lamarannya, maka hatinya akan hancur, dan ia bertentangan dengan mafhum hadis tadi. Oleh kerana bersimpati dengan si senior tersebut, si siswi terpaksa menerima lamaran itu. Menarik bukan “trend” percintaan golongan anta-anti ini.

Seorang siswa juga pernah meluahkan kemarahannya ke atas naqib usrahnya. Mengapa tidak, tatkala di dalam usrah, berkepul-kepul dalil dan fikrah yang dibawanya. Sampaikan ketika pertukaran ke usrah lain, si naqib meminta siswa tadi agar berbai’ah untuk kekal di dalam perjuangan dan tidak menyertai jemaah lain. Sayangnya, di dalam perjalanan balik kampung, siswa tersebut nampak sang naqib berjalan berpegangan tangan dengan naqibah sekelas mereka…ini yang paling menarik.Lebih hebat lagi, kedua-dua mereka lengkap dengan aksesori berkopiah dan bertudung litup. Jika di zaman 70’an dahulu nescaya apa yang dilakukan oleh sang naqib dan naqibah tersebut bakal menerima cop “kafir” dari pendukung gerakan dakwah yang lain.

Di satu sudut yang lain pula, seorang siswa yang sering menceritakan kehebatan “Abuya”nya, juga tidak dapat lari dari fenomena cinta anta-anti ini. Penulis amat kagum dengan siswa yang sering muncul dengan baju Melayu berkancing dan juga songkok berwarna-warninya ini. Matanya yang bercelak sahaja sudah cukup untuk rakan-rakan yang lain hormat kepada beliau. Sayangnya atas takdir Allah, ketika penulis berkunjung untuk menziarahi beliau, penulis ternampak gambar seorang Muslimah menghiasi desktop komputer peribadinya. Ditanyakan sama ada itu adik, kakak ataupun emaknya atau mungkin neneknya, beliau menafikan. Beliau terpaksa mengaku bahawa itu adalah “kawan”nya. Yang hebatnya, tertulis di sebelah keayuan wajah gadis tersebut “Ukhuwwah fillah membawa ke Jannah”.

Persoalannya, adakah fenomena ini sihat? Adakah ia sudah cukup islamik? Atau sudah ketinggalan zaman sehingga naif terhadap trend muda mudi masa kini? Ataupun fiqh Islamiyy juga perlu diubahkan untuk disesuaikan dengan perubahan semasa. Biarlah para pembaca  membuat penilaian mereka terhadap “sihat” atau tidak sihatnya budaya ini. Semoaga ada di kalangan pembaca yang akan dapat memberikan pandangan yang rasional serta boleh diwacanakan.

KULIT BUKU

Salah satu tugasan di dalam mata pelajaran Teknologi Pendidikan ialah saya dikehendaki mereka satu contoh kulit buku yang berkisar tentang sains. Berikutan dengan itu, saya telah memilih tajuk ‘Mystery Behind the Milky Way’ Seperti yang semua orang telah maklum, kita berada di dalam satu galaksi yang diberi nama Galaksi Bima Sakti. Namun sebenarnya masih banyak lagi yang terdapat di alam semesta. Galaksi yang kita diami ini hanyalah satu sahaja galaksi daripada semua galaksi yang ada. Kita mungkin tidak pernah terfikir bahawa selain kta, masih ada lagi perkara lain yang berada di luar sana. Buku ini akan merungkaikan semuanya tentang perkara yang kita tidak pernah terfikir selama ini dan sekaligus menunjukkan betapa hebat dan besarnya ciptaan Allah ini. Kita hanyalah makluknya yang kerdil yang menumpang hidup di duniaNya.